Dušan Gerlica - "Odsevi reke Soče"

Narava in umetnost

Ko se je fotograf Dušan Gerlica v devedesetih letih umaknil iz Ljubljane v tolminske hribe, da bi kiparil v lesu, je s tem materialom že imel nekaj izkušenj, a kmalu je spoznal, da novo okolje od njega zahteva tudi druga znanja, če naj tamkaj preživi, kaj šele ustvarja: znanje, kako pridelati lastno hrano, kako in katera sadna drevesa posaditi, se spoprijeti z zimskimi razmerami, kako zaščititi stari mlin, da bi ga naravni elementi znova ne vzeli vase... Tu je narava prva, vse človeško tam nekako preživi, a se ji mora prilagajati vsaj toliko, kolikor se mora za
svoje preživetje boriti proti njej.
Ko te besede ubesedujemo, skušamo biti kar najbolj stvarni: v tem okolju ni samo po sebi nič poetičnega, nobene „nadgradnje“, nobene transcendence. Neutilitarne proizvodnje, npr. umetnosti ne podpirajo ne materialno blagostanje ne tradicija in ne institucije. To so torej temelji, na katerih je Gerlica, gnan z nerazložljivo slo, z nedojemljivo vstrajnostjo začel graditi svoj žilavi biomorfni, a do abstraktnosti obsekan, izdolbljen umetniški svet. Na vprašanja zakaj in čemu, ne more dati odgovora. Govori le o delu, ki ga priganja, pokaže izdelane in nastajajoče skulpture, najprej iz domačih lesov, nato na potovanjih iz indijskega rododendrona, mangovega, avokadovega lesa, kavovca, iz ameriške obmorske in gorske sekvoje, platane, črnega oreha, iz naplavljenih debel s kalifornijskih obal....
Postopoma so se skulpturam pridružile tudi fotografije, najprej črno-bele in nato barvne fotografije ter postale njihove glasnice in interpretatorke.

Gerlica je namreč svoje rezbarije začel soočati z naravnim okoljem, v katerem so nastajale, in to tudi dokumentirati. Izdelane iz naravnega materiala in vegetabilne po poteku, saj so morale slediti logiki rasti dreves, iz katerih so nastale, jih je naravno okolje skušalo vizualno povsem vsrkati vase. Zato je moral Gerlica, če jih je hotel predstaviti tudi v sliki, toliko bolj skrbno iskati primerne naravne površine za ozadje. V hribovitem in gozdnatem tolminskem svetu jih je včasih posnel proti nebu, jih potopil v slapove..., najpogosteje pa je našel primerne kotičke zanje ob Soči. S svojim smaragdnim tokom in prodnatimi bregovi je reka ponujala strukturno
razgiban, a monokromen paravan, nanj so se nato umirjeno in samozavestno zarisale kiparske silhuete. Interpretacije gredo lahko glede na tehniko izdelave in umetnostni status, po tematiki in po asociacijah, ki jih budijo, v različne smeri, vsekakor pa je povsem legitimno tudi branje, ki v Gerličevih kipih vidi metaforične zapise njegovega osebnega boja za preživetje.
                                                                                                                  dr. Primož Lampič

  

 



Certifikat WLA


EUROJACKPOT

Eurojackpot

Garantirani sklad za Jackpot je 10 milijonov €. Žrebanja so vsak petek ob 23. uri, na Pop TV.

 

Želim prejemati rezultate žrebanj na e-naslov:

Loto
Eurojackpot
3x3
Prijavi
Odjavi
cookies